Emil Österlund

Hej då Telia!

Företaget satt på ett Telia Kontorspaket som vi inte visste vad vi skulle göra av, då vi egentligen inte behövde det längre. Så vi kopplade in det hemma hos mig. Så jag hade internet hemma. I maj så hade bindningstiden gått ut och jag bestämde mig för att överföra det till mig som privatperson. Rätt ska vara rätt. Nu en månad senare sitter jag med ett bredband som inte fungerat på tre veckor. Anledningen har under den här tiden varierat. Allt från att jag har fel sorts modem för mitt abbonnemang(!!!) till att det är uppsagt.  Telia är inte ett företag med någon sorts servicekänsla. Om man ringer Telia privat så slussar de visare till företag och man får berätta om ärendet en gång till. De hänvisar då tillbaka till Telia privat och cirkusen är igång. Idag lyckades jag tillslut få ett svar. De har överfört mitt telefonnummer till mig som privatperson men inte mitt bredband. Dalnix sitter med andra ord och betalar på ett bredband som inte går att använda, och inte har gått att använda på snart en månad. Och jag ska ärligt säga. Att kanske gjorde jag fel. Men då kunde man ha sagt det till mig när jag för tre veckor sedan skickade in felrapporten. (som snabbt avskrevs med att allt fungerade). Kanske är det mitt fel. Men man kan bete sig som att jag är människa ändå. Som om jag inte har bättre saker än att ringa ringa ringa. Och de tycker att jag ska betala. För det är ju inte deras fel att det inte fungerar. Det är ju mitt, som i mitt brev till dem inte var tydlig nog att jag ville överföra bredbandet också. Trots att jag skickade in två gånger att så var just fallet. Dessutom ville de att jag skulle betala i runda slängar 1600kr för att vara kvar som kund hos dem.  Alltså 1600 för att jag ska vara trogen kund. Istället för gratis om jag hade varit en ny kund hos någon annan. Eller telia för den delen. Men Telia, det är inte så jag jobbar. Jag vill inte krångla. Så jag säger upp mina tjänster hos er. Till en början blir det bredbandet(som ju ändå inte fungerar), telefonin(som jag inte använder ändå) och i slutändan företagets jobbväxel samt alla nummer och abb kopplade till det. Säkert inte så mycket för er. Men jag får lägga mina 4500 per månad till någon som jag förhoppningsvis inte behöver slåss mot varje gång jag får hjälp. Tack och hej. Jag kommer inte sakna er. Eller rekommendera er.  Okej. Jag ska vara helt ärlig. Efter den där timmen i telefon så krediterade telia faktiskt den 1100 av de där 1600 kronorna. 

Kommentarer

Stefan Bergfeldt
Det där med "fel modem" är spännande, den fick vi också privat. Frågan är hur fan det kan vara "fel modem", och hur det kan vara mitt fel, när Telia skickade det där modemet (som vi inte fick välja) när vi beställde ADSL. Sen att vårt ADSL kopplades in tre veckor efter utlovat datum, det mobila bredbandet som vi fick som kompensation skickades till fel adress (inte dongeln, men sim-kortet), att det utlovade "fri trafik" bara var 10Gb (som iofs gick att få 10Gb till, totalt fem gånger tror jag) det är inte heller positivt. Att ADSL kopplades in sent skylldes på att en tekniker behövde ut och göra något. De som bodde i huset innan hade också ADSL från Telia, verkar ju konstigt att en tekniker ska behöva ut då. Också märkligt att klockan 23.30 på kvällen innan fungerade inte internet, men 06.15 på utsatt dag fungerade det. Ska jag verkligen tro på att en tekniker har gjort något den tiden?
Telia
Hej Emil! Jag vill börja med att beklaga det som skett i ditt ärende och att du upplever att vi inte har någon servicekänsla. Tro det eller ej men vi vill väldigt gärna hjälpa dig. Jag har sett över ditt ärende och anledningen till att det enbart är ditt telefonabonnemang som blivit överlåtet till dig som privatperson, är att det endast är detta som stod på överlåtelseblanketten. Jag finner att du skickat oss ett brev, dock kan inte detta brev användas som avtal för överlåtelsen av bredbandet. Om du önskar överlåta bredbandet till dig som privatperson får jag be dig att fylla i dessa uppgifter på en ny överlåtelseblankett. Jag kan se att min kollega på vår företagskundtjänst erbjudit att skicka ut en tekniker till dig, vill du att vi gör detta så går det bra att återkomma till oss i ärendet som redan är pågående med de uppgifter som efterfrågats där. Återkom gärna i ärendet som är pågående så hjälper vi dig gärna vidare där. Med vänlig hälsning Patricia Elsius Telia Kundservice
Emil
Tyvärr. För lite och för sent. Som jag skrev - det kan gott vara så att jag missat något i min blankett, men det har ni haft snart en månad på att reda ut. Och hade vi gjort det hade jag surfat glatt idag.
Emil
Det har ju dessutom varit en tekniker ute en gång i ärendet. Han ringde mig och sa att "det är ju urkopplat och uppsagt". Tror inte nästa kommer på något nytt.
Emil
Scharlataner! Huff! För en gångs skull så låter jag pengarna prata. Så jag säger upp. Vi är trots allt människor.